Trip van Australië 1-3 t/m 5-3

6 maart 2017 - Whitsunday Island, Australië

1-3 Het was weer een busrit met weinig slaap. Gelukkig had ik me er nu op ingesteld waardoor ik het wat minder erg vond. Om 7.30 uur waren we in Airlie Beach. Ik ving nog een glimp op van Jenny en Hanna de twee zweedse meiden en sprak ze nog even kort over hun avonturen. En daarna ging ik samen met Marianna en Katharina op zoek naar een taxi die ons naar het centrum kon rijden. Marianna en ik hadden hetzelfde hostel en we hadden ook dezelfde kamer hartstikke gezellig. We hadden nog de hele dag maar we waren best moe van de busrit dus we childen hem eerst in onze kamer met airco. Zo fijn, want hier in Airlie Beach regent het af en toe en dan wordt het heel benauwd buiten. Wat later op de dag deden Marianna en ik wat boodschappen en verkende de stad een beetje. Ik vind de stad wel chill. Niet heel groot maar ook niet zo klein als Agnes Water. Je kan hier niet meer in de zee zwemmen, hoewel ze wel een klein stukje strand hebben. Dus er is een Lagoon gemaakt. Eigenlijk gewoon een zwembad met een wat strandse uitstraling. Het was wel lekker om een duik te nemen, het was zo warm weer. We hebben de meeste tijd doorgebracht bij de lagoon en we hadden nog rond gelopen langs het strand en zagen een goed plekje om te gaan zitten en te genieten van het uitzicht van de zee. Rond 17.00 zijn we terug naar het hostel gegaan. Lekker een douche genomen en nog wat gechilld op de kamer. Marianna zou nog wat vrienden ontmoeten hier en ik wilde wel gezellig met der mee. Veel zin om uit te gaan had ik niet dus een rustig avondje was van harte welkom. Het waren twee jongens uit Australië en onder een genot van een cider hebben we de hele avond met elkaar gezeten en gekletst.
2-3 Ik had geen plannen voor vandaag en Marianna is vandaag de hele dag op de boot voor de Whitsundays. Ik deed alles lekker rustig aan. Ik moest wel langs mijn whitsundays company, want ik moest mij aanmelden de tour. Super grappig, want ik kwam de ene na de andere persoon van Fraser Island tegen. Een paar van hen gingen naar de lagoon, dus dat was ook mijn plan nadat ik mijn blog en foto's had gepost. We hebben lang bij de lagoon gehangen, want het was ook zo warm nog. Sommige hadden de Whitsunday tour al gedaan en vertelden hoe het was. Ik ben zelf ook zo benieuwd hoe het zal zijn kan niet wachten. Met Camille en Katharina sprak ik af om samen te gaan eten bij de bar naast ons hostel. Voor mij een pasta carbonara en hij was erg lekker. We hadden met een groep afgesproken om bij hun in de kamer wat kaartspelletjes te doen voordat we terug naar de bar gingen. Wat drank, een muziekje erbij en dat maakte het gezelliger. Rond een uurtje of 23.00 gingen we terug naar de bar, er was karaoke vanavond hartstikke leuk. Een paar jongens van de groep stonden uit volle borst te zingen op het podium. Ik had ook wel een liedje willen doen, maar niemand wilde meedoen en ik was een schijterd om er alleen te gaan staan. De avond was hartstikke leuk!
3-3 Oeeeh vandaag ik de Whitsundays nu vragen jullie misschien af wat dat nou is. Het is een gebied met verschillende eilanden waar witte stranden en het super blauwe zeeën zijn. Ik ben zo benieuwd. Ik vertrek pas om 12.30 dus ik wel rustig aandoen met inpakken enzo. Marianna ging mij vandaag verlaten zij gaat door met haar reis. We konden nog samen ontbijten en ik had nog een pasta leftover. Tja het was wel ochtend maar het zou ook zonde zijn om weg te gooien haha. Dus ik at de pasta lekker als ontbijt. Ik maakte nog twee broodjes als lunch en ik was in principe klaar. Mijn backpack kon ik bij de organisatie van whitsundays achterlaten dus ik kon een stukje met Marianna meelopen terwijl zij onderweg was naar de bus. Ik gaf haar een dikke knuffel, want haar zie ik echt niet meer zij zit over twee dagen met der gat in Bali zo jaloers. Mijn backpack was gedropt en ik liep terug naar het hostel. Ik pakte daar mijn rugtas die gepakt was voor de boot en ik checkte uit. Ik moest nog een formulier invullen voor de tour en ik ging bij een hostel verder op zitten waar gratis wifi was. Het wachten was nu tot het 12.00 was om te gaan lopen naar de haven. Ik moest was wel wat water kopen en op de weg naar de supermarkt kwam ik twee Dion, Jonny en Gabriela tegen van Noosa. Na mijn water inkoop zat ik bij hun en Dion vertelde dat de twee meiden een tafel verder op ook Whitsundays hadden op boot Spank Me. Nou das mooi had ik gelijk meiden om mee samen te lopen. Ik zei de Noosa mensen gedag en liep samen met Katie en Lucy naar de haven. We waren aangekomen. We waren met groep van 24 mensen en we kregen eerst een stinger suit dat een duikpak is wat diende om niet gestoken te worden door stinger vissen. Onze shipper Deaby sprak ons kort toe hoe de tour ging lopen en daarna liepen we naar de boot. Het was een zeilboot met motor en hij zag er leuk uit. De andere crew leden waren Alex en Lora. Binnenin de boot had je de keuken, bedden en wc's en douches. Het was erg smal allemaal maar wat kon je verwachten. Ik had wel lekker een eigen bed. Het was prachtig weer vandaag en onze eerste stop was Caves Cove om te gaan snorkelen. We gingen snorkelen bij koraal zo vet. Ik had met stinger suit aan, snorkel op en go pro in mijn hand en daar gingen we dan. Het was prachtig zeg zo mooi al dat gekleurde koraal en al die gekleurde vissen zo indrukwekkend! Ik maakte met de go pro zoveel mogelijk video's en hopelijk waren ze goed gelukt. Er waren hier niet veel bijzondere vissen maar wauw ik vond dit al geweldig. Na een uurtje werden we weer uit het water gevist en vaarden we verder naar onze slaapplaats in het water. De naam daarvan is Hook Passage. Lora had voor ons kip met salade en smashed patatoes with cheese klaargemaakt heerlijk. Wat later op de avond speelde ik met wat mensen nog een kaart spelletje en ben daarna lekker gaan slapen.
4-3 Omg ik schrok wakker van een hoop kabaal wat ik naast me hoorde. Ik wist wel gelijk dat ik op de boot was, maar ik dacht dat we iets geraakt hadden. Gelukkig niet, het was het starten van de motor wat echt enorm eng geluid maakt als je nog ligt te slapen. Maar een voordeel (denk ik) ik was gelijk wakker. Het opstaan was niet echt fijn het was zo vochtig en benauwd beneden in de boot, ik voelde gelijk niet zo lekker. Ik nam een broodje in de hoop dat ik me beter ging voelen. Maar nee, dan maar naar buiten waar het aardig hard regende maar ik voelde me wel ietsje beter daar. Met een paar andere meiden zat ik daar op het dek als verzopen katjes. Het was een beetje afzien. We waren onderweg naar White Havenbeach, een van de mooiste eilanden van de Whitsundays met wit strand. Ondertussen was ik doorweekt en zat ik te klappertanden maar noo way dat ik beneden ging zitten op het dek voelde ik me al misselijk door de ruige zee laat staan daar beneden. Ooh wat was ik blij om land te zien haha, hoewel het regende nog steeds wat betekende dat de lucht grijs en grauw zou zijn. De foto's van White Havenbeach zijn helaas niet zo mooi geworden door het regen super jammer. Met een groepje meiden ben ik nog wel het water in gegaan dat was namelijk warmer dan uit het water blijven haha. We hebben het beste ervan gemaakt daar, ik baal wel nog steeds van het weer. Maar helaas niets aan te doen aan moeder natuur. We gingen weer verder varen en ik zag de bui al hangen. Jup ik voelde me weer zeeziek. Op het dek blijven was de beste optie maar het was er wel koud door de regen. Ik had geen reispillen mee, want eerlijk gezegd heb ik wel is vaker op een boor gezeten met een ruige zee en toen was er niets aan de hand. Gelukkig hadden we snel onze tweede snorkel avontuur in Luncheon. Ik had als een van de eerste mijn pak aan ik wilde zo snel mogelijk van die boot af haha. Het was weer geweldig om te snorkelen. De crew leden zeiden ga opzoek naar George. Ik had geen idee hoe die eruit moest zien, maar ik had hem al snel gespot. Echt een super grote vis met van die dikke lippen fantastisch. Hij vond het fijn om zachtjes geaaid te worden dus ik gaf een korte aai over zijn glibberige huid. Na George te hebben gezien ging ik de rest van de Reef ontdekken en wauw wat was het weer mooi al dat koraal. Ik kan er geen genoeg van krijgen! Na een uurtje werden we weer opgepikt en gelukkig was het gestopt met regenen en was het water vlakker geworden. Ik had niet meer koud op de boot en ik voelde me ook weer een stuk beter. Lora had koffie en thee gemaakt en zelf een koekje ging er in. Zo fijn om je weer goed te voelen. We waren op weg naar de derde snorkel plek Blue Pearl. Dit zou de mooiste snorkel plek zijn van heel Whitsundays. En hier konden we Nemo de clown vis gaan zien. We waren er dan en ik kon niet wachten om Nemo te gaan zien. De plek waar de meeste mensen snorkelen daar was zijn huisje. Want hij bleef constant rond dezelfde koraalplant zwemmen. Hij was zo klein en zo schattig zo cool om een clown vis in het echt te zien. Ik liet Nemo met rust en ging opzoek naar nog meer moois. Ik kwam nog een George vis tegen ook zo'n grote en een stingerray zo vet. Verder was het dan ook het mooiste koraal wat ik had gezien tot nu toe. Zoveel verschillende soorten koraal met zoveel verschillende kleuren. We waren weer terug op de boot en ondertussen was het al 15.00 uur. Er stond niets meer op de planning behalve om nu naar de slaap plaats te varen wat Stone Haven was. We konden nog een mooie zonsondergang zien daarna kwam de food. We hadden spaghetti bolognese als avond eten en het was zo lekker. In de avond was ik met nog wat mensen wat kaartspelletjes maar ik ging vroeg naar bed, want ik was gesloopt.
5-3 Oeh een extra dag om te lezen wat een verwennerij voor jullie. Het was de laatste dag op de boot jammer maar ook wel fijn. Ik heb namelijk in de twee dagen nog niet gedoucht dus ik voel me wel een beetje smerig. Er is wel een douche aan boord, maar die is in de wc dat werkt voor mij gewoon niet. We waren alweer vroeg vertrokken ik was weer wakker geschrokken van het opstart geluid van de boot. Het regende gelukkig niet vandaag jeeeh en ik voelde me ook beter dan gisteren met opstaan. We waren naar de laatste snorkel plek aan het varen. De plek heet Black Island en hier zouden we schildpadden kunnen zien. Ik had al weer snel mijn pak aangetrokken en we vaarden met een kleine boot naar het koraal. Na 5 minuten had iemand al een schildpad gespot en omg wat was die groot en vet. Het kon hem niets schelen dat wij om hem heen zwommen, want hij zwom gewoon door en nam af en toe een hap eten van de bodem. Super vet om een wilde schildpad te zien zo. Ik liet de schildpad met rust en snorkelde verder. Even later spotte ik zelf een schildpad deze was zelfs nog groter dan de andere, zo super vet. Ik heb alles mooi met de go pro vast gelegd hopelijk heb ik goed gefilmd haha. Ik heb zo erg genoten van al dat snorkelen dat maakte de regenachtige ochtend van gisteren ook goed. Het was 8 uur en we vaarden terug naar Airlie Beach. Enigszins ook wel blij om terug te gaan. Ik vroeg aan Deaby of ik de boot even mocht besturen en dat mocht. Het was niet zo heel moeilijk eigenlijk net als een auto. Tussen het sturen door hadden Deaby, wat meiden en ik leuke gesprekken. We waren rond 11.00 bijna in de haven en toen hield de boot er mee op. Geen benzine meer, en het duurde een uurtje voordat dat opgelost was. Nou goed zo erg was het ook weer niet. We bedankten de crewleden en ik liep samen met Katie en Lucy terug naar het stadje. Ik wilde zo snel mogelijk inchecken maar ik moest daarvoor nog een uur wachten grrr. Ik wilde gewoon lekker douchen. Ik was incheckt en na de douche weer fris en fruitig en ik had een was gedraaid. Ik had niet veel zin om wat te gaan doen en ik liep ook een beetje achter met mijn blog. Dus dat was mijn bezigheid. Chillen in mijn kamer en bloggen. Toen ik er toch even uit ging voor wat boodschappen kwam ik Julia tegen het Italiaanse meisje uit Byron Bay zo toevallig. Zij was samen met een jongen en ze wilden gaan barbecuen en vroegen of ik mee wilde doen. Ja waarom niet en ik kon weer bijkletsen met Julia. We hadden om 17.30 afgesproken bij hun hostel en we hadden hamburgers en worstjes gekocht. Iedereen was hongerig, maar de barbecues lieten het van zich afweten die voor algemeen gebruik waren. Zo teleurstellend zeg. Niets aan te doen dus op naar plan B gewoon in de koekenpan alles klaar maken. En dat was ook hartstikke lekker natuurlijk. We hadden allemaal genoeg gegeten en ik ging weer terug naar mijn hostel. We hadden om 20.00 een after party met de groep van Whitsundays bij de bar naast mijn hostel. Niet iedereen was er maar we hadden een gezellig groepje. Katie, Lucy en ik hadden wel zin om te dansen dus we zochten een club op, de eerste was vrij leeg dus next. De twee was ook helemaal niet druk maar ja beter iets dan niets zullen we maar zeggen haha. Het was een zondag avond misschien daarom. Het was wel wat drukker geworden, maar uiteindelijk was ik om 1.00 terug in het hostel en ben ik lekker in bed gedoken.
PS ik heb ook een leuk filmpje geüpload van het snorkelen